Fjärrundervisning och Digital

Vecka 20 - Skriv på bloggen om för- och nackdelar som finns att arbeta språk- och kunskapsutvecklande med hjälp av digitala lärarresurser. Skriv också på bloggen om för- och nackdelar med fjärrundervisning.

Fjärrundervisning är en utbildnings metod som sker online i realtid men inte real plats. Läraren och deltagaren (eleverna) stannar i olika geografiska platser. Fjärrundervisning har båda fördelar och nackdelar om vi tittar från olika vinklar. Att börja med fördelar, eleverna har möjligheter att interagera med varandra online via tal, skrift och chatt oavsett av deras geografiska skillnader och läraren kan presentera i många olika sätt exempelvis färger, texter, bilder, visuellt och olika typsnitt för att anpassa.

Eleverna har mer fokus på ett ämne per gång och sparar mycket tid och energi att gå till och tillbaka från skolan därför flexibilitet är en stor fördel med utbildning online och kan göra flera saker samtidigt, tillexempel att söka jobb. Onlinekurser är billigare och billigare än klassrum undervisning och fjärrundervisning är ett roligt sätt att lära sig för att den uppmuntrar och ökar självtroende och självständighet att våga använda språket. Fjärrundervisning motiverar också likvärdighet att få lika mycket respekt, tid, resurs och möjligheter utan diskriminering.    

Fjärrutbildning har nackdelar, inklusive datorn, nätverket eller el kan ha problem och det kan störa hela planeringen så anslutningarna måste vara bra, å andra sidan behöver datorerna och apparna kunskap och förståelse och utan dessa elever kan missa hela lektionen eller kurs. Dessutom man måste kontrolera först om ljud, video och hela kommunikationen är smidiga för att lyckas.

Fjärrundervisning Nackdelar

ü  Mindre sociala interaktioner mellan eleverna.

ü  komplicerad teknik i dator, mobiler och applikationer.

ü  Isolering och brist på självdisciplin.

ü  Inget nätverk bland eleverna efter programmet

ü  Föräldrapåverkan under fjärrundervisning

ü  Klassrumsundervisning kan man ställa frågor till läraren och klasskamrater men inte lika mycket i fjärrundervisning

ü  Du kan få tillgång till alla hjälpmedel i skolan inklusive biblioteket men inte i fjärrundervisning

Digitala lärarresurser

Digitala lärarresurser har mer fördelar än nackdelar för att man utveckalar jätte bra utan läraren och fysisk hjälp. I digitala resurser kan man lära sig med olika språk för att förstå djupt och man kan lyssna, läsa och titta flera gånger för att digitala verktygen inte blir trött, törstiga och kan inte vägra. Digitala verktyg kan användas när som helst oavsett dag och natt, när vi får tid kan vi öppna och läsa, titta på eller lyssna med olika bildtexter och typsnitt.

Om vi har problem att läsa kan vi be verktyget att uppläsa sig själv och lyssna utan hinder. Det är också lätt att förkasta, förfina och spara information och data i kort tid. Lärarna har mindre arbetsbelastning när de använder digitalt läromedel eftersom de använder redan förberedda, redigerade och färdiga texter, filmer och bilder. Lärarna använder denna extra tid för att hjälpa elever som behöver mer tid för att lyckas. Repetitioner, det är lättare att repetera, spola tillbaka, testa flera gånger med olika sätt för att man ska få ett mer omfattande lärande.

Finns flera lärare som kan inte digitala läromedel i skolan och tillbringar deras lediga tid och energi för att lära sig och utveckla på de nya läromedlen utan extra betalning (lön). Alla skolor har inte lika mycket resurser att köpa digitalt hjälpmedel och det skapar skillnader mellan skolor i landet. Eleverna får jätte mycket information på kort tid och glömmer de snabbt, så de kan besöka och läsa samma texter eller information flera gånger för att lära sig och komma ihåg.

Vi har inte så många digital läromedel som eleverna kan använda under modersmålundervisning och läsa men Jag som lärare har en dator och använder skolans gemensamma projektorer, trådlöss Fotokopierings maskin och Ipad.

I år har vi en allvarlig sjukdom som kallas Covid-19 orsakad av coronavirus som sprider sig mycket snabbt genom luft och kontakt. Många länder avbröt skolorna och vissa företag för att kontrollera sjukdomen. Läkarna och andra rådgivare rekommenderade att göra social distans och isolera oss speciellt äldre och personer som lider av kronisk sjukdom. De gymnasieskolor och högskolor stängdes och började använda fjärrundervisning och det hjälpte många studenter och lärare att få en alternativ utbildning och delvis löst problemet. I allmänhet, Min Kommun som jag bor delade ut datorer eller ipads till studenter och lärarna och köpte digitala verktyg eller appar för att förbättra användningen av digital undervisning. Några av de appar som köpte inkluderar Showbie, digilär.se, Clio, Inläsningstjänst och många andra digitala böcker.

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0