Vecka 15: Evaluerande Familjen
Vecka 15: Evaluerande Familjen
Evaluerande Familjen är argumentationer som presenterar ett antal argumentpunkter och åsikter som ofta avslutas med rekommendationer (argumenterande genre) från ena sidan eller belyser båda sidor medan responser uttrycker personliga reaktioner och beskriver innehållet i texten som personliga reflektion, recension eller tolkning för att man har läst, sett eller hört nåt.
I nästan alla argumentationer finns det anhängare och motståndare, men man kan skriva eller prata om ett ämne direkt med hjälp av ämnets goda saker och fördelar men vi måste ta hänsyn till många saker som att ansluta prepositioner (bindeord) och punkter som används för att stödja argumentet och ordnar idéerna i texten. När vi läser igenom igen och igen sen vi kan förstå vilka argument som ger positivt bidrag till ämnet. Som utvärderare läser vi och fokuserar på de ord och texter som kan hjälpa till att förstå det bättre. Argumenterande genre innehåller fyra olika steg: bakgrund, åsikt, ett antal argument som stöd för åsikten och en förstärkning av åsikten.
Mina elever är i grundskolan och måste visas vägen första gången, därför tar jag tidigare argumentationer för att lära dem hur man argumenterar. Jag förklarar för dem i detaljer och visar hur man skriver en argumentation. Slutligen skriver vi tillsammans en argumentation för att se om allaförstod lektionerna eller inte.
Som lärare väljer jag en rubrik för elever för att övertala om ämnet så att eleverna kan få chans att tänka och skriva ner det individuellt eller i grupp. Jag samlar in vad de har skrivit och bedömer med särskild hänsyn till meningsstrukturen, grammatik, styckesindelning, tempus till exempel om det är preteritum, nutid eller futurum. Ord stavning och regler för det arbete vi gör eftersom varje text har sitt eget sätt att skriva oavsett om det är grupparbete eller personligt arbete ger jag dem betyg efter grundlig bedömning beroende på deras förmåga att skriva och tankar.
Ibland delar jag upp eleverna i två grupper och ger dem ett ämne att diskutera som föreslagare och pratar noga på ett positivt sätt. Eleverna fokuserar ibland på båda sidor av diskussionsämnet och berättar både fördelar och nackdelar och jag personligen skriver vad de säger med fokus på genrepedagogik, idéer och bra punkter som kan bygga elevernas sinnen. De ämnena som vi tar och diskuterar ingår: förbjud mot energidrycker, Längre/kortare raster, Gratis lokaltrafik, Högre skatt på godis och läsk och Mer idrott på schemat. Jag ger också texter till elever som de läser, reflekterar personligen och värderar texternas budskap med in egen beskrivning och tolkning.
När de skriver måste de sätta stycken på ett systematiskt sätt, strukturen måste vara i en kronologisk från början till slut så att texter blir mycket förståeliga och intressanta eftersom texten kommer att utvärderas och bedömas språkligt. Texterna borde vara attraktiva och locka läsarna och lyssnaren med många argumentpunkter för att övertyga dem om att texten förtjänar meriter. Jag väljer en film eller en bok som jag vet kan bidra mycket till mina elever och när de har tittat filmen eller läste boken ber jag dem att reflektera och reagera texten som lästes eller tittades i klassen så börjar de skriva en recension och tolka budskapet i filmen/boken.
Reglerna och strukturen för hur man skriver argumenterande och responser är desamma men i mitt samhälle finns det inte många skriftliga argumentation eller responser men de är bra på muntliga argumentation. Jag tror att den här kursen kommer att hjälpa mig för mycket för att göra mitt jobb enklare, särskilt detta kapitel.
https://spark.adobe.com/sv-SE/sp/design/page/a551bb83-29b2-4c72-bc6b-846471ff2d0d
Länk till föreläsning om den evaluerande familjen
Film om hur en lärare arbetar med debattartiklar