Pedagogisk planering i Somaliska språket

PEDAGOGISKA PLANERING I SOMALISKA Det finns kunskapskrav, bedömning och betyg sättning metod i kursplanen och läroplanen enligt skoverkets Lgr 11 2018 som elever skulle nå i samtal-, läs, skriv- och lyssningsförmåga så det är mycket tydligt oavsett vad barnet förväntas att klara och studera. Det finns förhållanden på alla nivåer. Syfte i Somaliska modersmål i åk 6 I slutet av kursen eleverna ska kunna och utveckla förmågan att kommunicera, samtala och formulera i tal och skrift för att använda sitt hemspråk som ett stöd i sin språkutveckling och lärande. Justera modersmålet efter syften, mottagaren och innehållet för att följa språk strukturer och regler. Att kunna läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika aspekter. Att återspegla över Kulturella och traditionella frågor i samhället utifrån jämförelser med svensk förbindelsen. Eleven ska läsa en litteratur bok som heter Dhegdheer, Dhegdheer var en kvinna som levde i Somalia mer än hundra år sen. Eleverna kommer att läsa denna litteraturbok i ungefär fyra veckor för att de ska förstå djupt och presentera framför andra elever. De kommer att läsa och presentera i grupper för att lära sig kulturen, traditionerna och litteraturerna i detta samhälle. De kommer att kunna beskriva karaktärerna, tid, scener, händelser, problem och deras lösningar och bokens centrala innehåll. De kommer att jämföra hur människor levde i det förflutna och hur vi lever nu och nämner både dåliga och goda sidor. Läraren ska implementera allt som planerat och bedöma eleverna när de avslutade sina studier och jämföra om eleverna lärde sig tillräckligt och nådde målet med hjälp av de kontinuerliga utvärderingsaktiviteterna eftersom lärarna efter varje lektion gör sin egen dokumentation om enskilda elever. Som har beskrivit i centrala innehållet och Lgr 11 2018 i grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet, man ska koncentrera och lära sig mer om kunskapskraven läs, samtal, skrift och lyssna för att uppfylla och nå målet. Kunskapsområden att läsa och skriva Att kunna läsa, begripa och tolka olika texter från medier och andra källor enligt era nivåer och samt göra skillnad mellan uttalade budskap och de som står mellan raderna. Sammanfatta innehållet i de texterna som läste och förklara tydlig och enkelt. Framställa egna text arbete med egna strategier för att skriva och förklara välstrukturerade texter Tänka logiskt om likheter och olikheter mellan ditt språk och ditt andra språks grundläggande regler. Eleverna kommer att diskutera och redovisa med olika appar som Plotagon för att spela in sina röster och presentera för att lära sig göra en fantastisk film och presentation med lärarens hjälp i klassen. Studenter kommer att jämföra och analysera det somaliska språket och det svenska språket. Eleverna arbetar tillsammans i små grupper och hjälper var och en att lösa sina mindre problem innan de behöver läraren så att de kan lösa utmaningar och tänka väl. Samtala, tala och Lyssna Att utföra muntlig redovisning och ge hänsyn till elevens framtids inriktning Att behärska och tala tydligt i sitt språk utan hinder Jämföra språk uttal mellan Somaliska modersmål och Svenska Prata och samtala med andra människor and delta olika diskussioner Sakprosa och berättande texter Genomföra skönlitterära och poetiska texter från olika tider och platser för att veta språkets historier och betydelse. a. För att få ett E betyg måste alla kunskapskraven på E nivå vara uppfyllda. b. För att få ett C betyg måste alla kunskapskraven på C nivå vara uppfyllda. c. För att få ett A betyg måste alla kunskapskraven på nivå vara uppfyllda. Kunskapskrav Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6 Eleven kan läsa elevnära och åldersanpassade texter för barn och ungdomar med visst flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier. Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om texternas tydligt framträdande budskap. Eleven kan, utifrån sitt modersmåls särdrag, uttrycka sig enkelt i skrift med viss språklig variation och inslag av ämnesrelaterade ord och begrepp. Eleven använder då med viss säkerhet grundläggande regler för språkriktighet och kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. Genom att jämföra modersmålets skriftspråk med svenskt skriftspråk kan eleven föra enkla resonemang om likheter och skillnader mellan modersmålet och svenska. Eleven kan med ett i huvudsak fungerande ord- och begreppsförråd samtala om bekanta ämnen på ett enkelt sätt. I samtalen kan eleven ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalet. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår med viss tydlighet. Eleven kan utifrån egna referensramar och erfarenheter på ett enkelt sätt beskriva och resonera om för eleven viktiga kunskapsområden med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 6 Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda. Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 6 Eleven kan läsa elevnära och åldersanpassade texter för barn och ungdomar med relativt gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar föra utvecklade och underbyggda resonemang om texternas tydligt framträdande budskap. Eleven kan, utifrån sitt modersmåls särdrag, uttrycka sig utvecklat i skrift med relativt god språklig variation och inslag av ämnesrelaterade ord och begrepp. Eleven använder då med relativt god säkerhet grundläggande regler för språkriktighet och kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. Genom att jämföra modersmålets skriftspråk med svenskt skriftspråk kan eleven föra utvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan modersmålet och svenska. Eleven kan med ett ändamålsenligt ord- och begreppsförråd samtala om bekanta ämnen på ett utvecklat sätt. I samtalen kan eleven ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet relativt väl. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår med relativt god tydlighet. Eleven kan utifrån egna referensramar och erfarenheter på ett utvecklat sätt beskriva och resonera om för eleven viktiga kunskapsområden med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 6 Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda. Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6 Eleven kan läsa elev nära och åldersanpassade texter för barn och ungdomar med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, använda lässtrategier. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar föra välutvecklade och underbyggda resonemang om texternas tydligt framträdande budskap. Eleven kan, utifrån sitt modersmåls särdrag, uttrycka sig välutvecklat i skrift med god språklig variation och inslag av ämnesrelaterade ord och begrepp. Eleven använder då med god säkerhet grundläggande regler för språkriktighet och kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elev nära texter. Genom att jämföra modersmålets skriftspråk med svenskt skriftspråk kan eleven föra välutvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan modersmålet och svenska. Eleven kan med ett ändamålsenligt och effektivt ord- och begreppsförråd samtala om bekanta ämnen på ett välutvecklat sätt. I samtalen kan eleven ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet väl. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår med god tydlighet. Eleven kan utifrån egna referensramar och erfarenheter på ett välutvecklat sätt beskriva och resonera om för eleven viktiga kunskapsområden med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Referens https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/betyg-och-kunskapskrav https://larare.at/organisation/bedomning.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0